Yoga voor de vingers (mudra)

Wat is Mudra:
De mudra is afkomstig uit de Indiase cultuur. Het gaat om symbolische houdingen van de handen. Aan een aantal houdingen van de handen worden helende krachten toegekend. Deze worden veelvuldig bij yoga en meditatie toegepast. Maar dat hoeft niet per se. Iedereen kan ze, indien hij of zij er de tijd voor neemt, toepassen in het dagelijks leven.

Je kunt overal een mudra doen:
Als je aan het wachten bent op de bus of bij de kassa.
Tijdens een vergadering
In de auto als je op de bijrijders stoel zit!
Tijdens het TV kijken
Als je wakker ligt in bed

Prana:
Volgens menig yogi zijn de handen sterker dan de houdingen die we met yoga innemen. De yogaleer zegt ons dat er uit de vingertoppen prana (te vertalen naar energie) stroomt. Het geheim van de techniek zit ‘m in de zenuwuiteinden in onze vingers die de energie in ons lichaam laten circuleren en ons dagelijks leven verbeteren.De verschillende vingers hebben allemaal een eigen betekenis, te weten:

  • duim – staat voor wilskracht (element: vuur)
  • wijsvinger – staat voor ego en expansie (element: lucht)
  • middelvinger – staat voor geconditioneerde energie en gericht op stabiliserende kracht (element: hemel)
  • ringvinger – staat voor het individu (element: aarde)
  • pink – staat voor intellect en zaken (element: water)

 

Proberen:
Hieronder een aantal mudra’s; probeer elke houding eens en je zult ongetwijfeld een verschil voelen!

Yoga voor de vingers (mudra)

1. Mudra van kennis
Ga in een lotuspositie zitten en leg je handen op je knieën. Raak het topje van je wijsvinger met je duim aan en houd de andere drie vingers vrij. Zo kan je je beter concentreren, beter ontspannen, beter slapen en minder gevoelig worden voor depressie.

Yoga voor de vingers (mudra)

2. Mudra van lucht
Vouw je wijsvingers naar je handpalm toe en druk ze aan met het begin van je duim. Houd de rest van je vingers recht. Dit rekent af met overtollige gassen en verlicht alles wat met lucht te maken heeft: Flatulentie, constipatie, artrose, etc.

Yoga voor de vingers (mudra)

3. Mudra van aarde
Raak het topje van je ringvinger met het topje van je duim aan en houd de rest van je vingers gestrekt. Zo breng je het element van aarde in balans en verbeter je je bloedsomloop en je stoelgang.

Yoga voor de vingers (mudra)

4. Mudra van vuur
Sluit je ringvinger richting je handpalm, druk tegen je tweede vingerkoortje aan met het begin van je duim en houd de rest van je vingers gestrekt. Zo verlaag je je cholesterolgehalte, verminder je vet en verbeter je je stofwisseling.

Yoga voor de vingers (mudra)

5. Mudra van water
Raak het topje van je duim aan met het topje van je pink en houd de rest van je vingers gestrekt zoals in het bovenstaande plaatje. Hiermee verminder je lichaamspijntjes, verbeter je je bloedsomloop en zorg je dat je mond niet te droog wordt.

Yoga voor de vingers (mudra)

6. Mudra van leegte
Raak het eerste vingerkootje van je middelvinger aan met het begin van je duim. Zo raak je minder snel duizelig en ook helpt het goed als je last hebt van je oor, neus of tong. De pijn wordt erdoor verlicht.

Yoga voor de vingers (mudra)

7. Mudra van leven
Buig je pink en ringvinger en zorg dat ze allebei je duim aanraken. Zo geef je je lichaam meer energie, verbeter je je immuunsysteem en kan je tot een zekere mate oogproblemen aanpakken.