Loslaten en vergeven

Wordle-c4c-croppedAls ik wil geloven dat het leven eenzaam is en dat niemand van me houdt, dan is dat wat ik zal aantreffen in mijn wereld.
Maar als ik bereid ben dat geloof los te laten en voor mijzelf affirmeer: ”Liefde is overal en ik ben liefdevol en geliefd.”
En als ik deze affirmatie blijf doen en haar vaak herhaal, dan wordt dit waar voor mij.
Dan komen er liefdevolle mensen in mijn leven en de reeds aanwezige mensen worden liever voor mij. Dan kan ik steeds makkelijker liefde naar andere mensen uiten.”

De behoefte loslaten, het werkelijke loslaten en vergeven.
Om het verleden los te laten is het nodig om bereid te zijn te vergeven.
We kunnen ervoor kiezen om het verleden los te laten en iedereen te vergeven, onszelf incluis.
Misschien weten we niet hoe we kunnen vergeven en misschien willen we niet vergeven: maar alleen al het feit dat we zeggen dat we bereid zijn om te vergeven brengt het proces van heling op gang. Het is een vereiste voor onze eigen heling dat “wij” het verleden loslaten en iedereen vergeven.
“Ik vergeef je dat je niet bent zoals ik wil dat je bent. Ik vergeef je en ik laat je los.”
Deze 2 zinnen zijn affirmaties en maakt ons vrij.

Degene die je juist het moeilijkste kunt vergeven, de BELANGRIJKSTE persoon is VOOR JOUW OM LOS TE LATEN.
Vergeven betekent loslaten.
Het heeft niets te maken met gedrag goed praten.
Het betekent het hele gebeuren loslaten.
We hoeven niet te weten HOE we kunnen vergeven.
We hoeven alleen BEREID te zijn om te vergeven.
Het universum zorgt voor het hoe.
Wat je uitzendt, komt bij je terug.
Hoe vaker je kwaadheid uitzendt, hoe vaker je situaties creëert waarin je kwaad wordt en dat is net zoiets als met een lang gezicht in een hoekje blijven zitten.
Neem een besluit:”Ik ben bereid om te veranderen!”
Zeg dit achter elkaar. Je kunt je keel aanraken terwijl je dit zegt.
De keel is het energie-centrum in ons lichaam waar verandering plaatsvindt.
Door je keel aan te raken erken je dat je in een veranderingsproces zit.
De Universele Intelligentie geeft altijd antwoord op jouw gedachten en woorden.
Je kunt ook voor de spiegel staan en tegen jezelf zeggen:
”Ik ben bereid om te veranderen.”
Let op hoe je je voelt. Als je aarzelt of weerstand biedt of toch maar liever niet wil veranderen, vraag jezelf dan af waarom dat zo is.

Welke oude overtuiging hou je dan vast?
Ga alsjeblieft niet op jezelf vitten, bekijk gewoon wat er aan de hand is.
Zeg dit 10 keer met je vinger op je keel:”Ik ben bereid om al mijn weerstand los te laten.”
Lessen kunnen geleerd worden door bewust te zijn:
Als je denkt aan wat voor jou het moeilijkste is om te doen en hoezeer je je ertegen verzet, dan is dat de belangrijkste les die je op dit moment te leren hebt.
Je overgeven, je weerstand opgeven en jezelf toestaan om te leren wat je hebt te leren, zal de volgende stap makkelijker maken.
Als we iets willen doen aan een bepaalde toestand, is het nodig dat we dat zeggen:”Ik ben bereid het patroon in mij, dat deze toestand creëert, los te laten.”
Dit kun je steeds tegen jezelf zeggen als je aan je ziekte of problemen denkt.
Op het moment dat je dit zegt, stap je uit de rol van slachtoffer. Je bent niet langer hulpeloos, je erkent je eigen kracht.
Wat je zegt is:”Ik begin te begrijpen dat ik dit gecreëerd heb.
Ik neem nu mijn eigen kracht terug.
Ik zal dit oude idee loslaten.”
De Intelligentie binnenin jou is dezelfde Intelligentie die deze hele planeet gecreëerd heeft.
Vertrouw erop dat je Innerlijke Leiding je alles duidelijk zal maken wat je dient te weten.

De eerste keer kan je deze oefeningen best liggend doen in een rustige omgeving. Zo kan je alle tijd nemen en je focussen op het loslaten. Zodra de techniek lukt, kan je het ook in andere omstandigheden toepassen.

Oefening: De behoefte loslaten
Denk eens na over iets wat je wilt veranderen in jouw leven.
Ga naar de spiegel, kijk jezelf in de ogen en zeg hardop:
“Ik besef nu dat ik deze toestand gecreëerd heb en ik ben nu bereid om het patroon in mijn bewustzijn dat verantwoordelijk is voor deze toestand los te laten.” Zeg het een aantal keren, met gevoel.
Als je met een partner dit zou doen zou je hem kunnen vragen of hij de indruk had dat je het echt meende. Je zou je partner overtuigen.
Vraag jezelf af of je het echt meent. Overtuig jezelf in de spiegel dat je deze keer echt klaar
Bent om jezelf te bevrijden van de slavernij van het verleden.
Jouw brein/mind/gedachtewereld is een instrument en je kunt het gebruiken op de manier die jij wenst.
Als je verkiest boven het is (moeilijk) makkelijker voor mij om te veranderen zal die keuze voor deze gedachte dit werkelijkheid maken voor jou.
Als je oude denken weer probeert terug te komen en zegt:”Het is zo moeilijk om te veranderen”, neem dan het mentale heft in handen. Zeg tegen je brein:”Ik verkies nu te geloven dat het steeds makkelijker voor me wordt om te veranderen.” Je bent de baas over je brein.

Loslaten-op-papier

Oefening: Loslaten
Even helemaal ontspannen en haal eens diep adem. Zeg tegen jezelf in deze gemakkelijke ontspannen houding:
”Ik ben bereid los te laten.
Ik laat het los.
Ik laat alle spanning los.
Ik laat alle angst los.
Ik laat alle kwaadheid los.
Ik laat alle schuldgevoelens los.
Ik laat los en ben in vrede.
Ik ben in vrede met mezelf.
Ik ben in vrede met het levensproces.
Ik ben veilig.”
Doe deze oefening 2 of 3 keer. Voel het gemak van loslaten. Herhaal de oefening elke keer als je moeilijke gedachten voelt opkomen. Het vergt oefening om je deze oefening eigen te maken.

Liefde is het antwoord bij iedere heling. En de weg naar liefde is vergeving. Vergeving lost wrok op.

Oefening: Vergeven
Nu zijn we eraan toe om te vergeven.
Doe deze oefening met je partner als dat kan, of anders hardop tegen jezelf.
Ga weer stil zitten met je ogen dicht en zeg:
”De persoon die ik wil vergeven is… en ik vergeef je dat…”
Zeg dit steeds weer opnieuw. De ene persoon heb je veel te vergeven en een ander misschien weinig.
Als je deze oefening met een partner doet, laat die dan tegen je zeggen:”Dank je, ik bevrijd je nu.”
Als je het alleen doet stel je dan voor dat de persoon die je vergeeft dit tegen je zegt.
Doe dit minstens 5 of 10 minuten.
Kijk in je hart naar het onrecht dat je nog steeds met je meedraagt. Laat het los.

Als je alles hebt opgeruimd wat er nu op te ruimen valt, richt dan je aandacht op jezelf:”Ik vergeef mezelf dat…”
Doe dit nog 5 minuten.

Dit zijn hele goede oefeningen en het is goed om ze minstens een keer in de week te doen om alle overgebleven troep op te ruimen. Sommige ervaringen kun je makkelijk loslaten, andere ervaringen zullen we stukje bij beetje loshakken tot ze op een dag plotseling helemaal vergruizelen.

Op de volgende pagina vind je andere mooie oefeningen. Klik HIER.