Vijf tips!

mindfulnessVijf tips om mindful door het leven te gaan!
Stel u staat onder de douche. In plaats van te denken aan de drukke dag die nog voor u ligt, geniet u van het warme water, de geur van het doucheschuim en de zachte handdoek waarmee u zich daarna afdroogt. U bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor uzelf en wat u aan het doen bent. Dat is de kern van mindfulness!

Mindfulness is hot. Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een zeer positieve invloed heeft op fysieke én geestelijke klachten. Ook de psychotherapie heeft mindfulness ontdekt en maakt dankbaar gebruik van die positieve invloed. Om u een aanzet te geven meer mindful door het leven te gaan, geven wij u vijf tips:

1. Aanvaard alle gedachten en gevoelens die u heeft. Hang er geen label met ‘goed’ of ‘slecht’ aan. Gedachten zijn immers geen waarheid, maar uw eigen invulling van een bepaalde situatie. Wanneer u leert uw gevoelens te accepteren, dan kunt u ze veel sneller loslaten.

2. Als u met iemand praat, probeer de ander dan eens uw volle aandacht te geven. Luister aandachtig naar wat hij zegt. Denk niet alvast na over wat u zelf wilt zeggen, maar richt uw aandacht werkelijk op de ander.

3. Eet en drink van nu af aan met volle aandacht. Geniet bewust van de smaak van alles wat u tot zich neemt en denk bijvoorbeeld niet aan wat u nog allemaal moet doen.

4. Richt uw aandacht op uw ademhaling. Is deze snel, hoog, gejaagd? Accepteer uw ademhaling zoals deze is, verbind er geen oordeel aan. Louter uw aandacht zorgt ervoor dat deze tot rust zal komen. Doe dit meerdere malen per dag.

5. Zorg dat u steeds iets bij u draagt wat u eraan herinnert van ieder moment te genieten, bijvoorbeeld een steen of amulet. Deze simpele tip werkt echt!