Mindfulness

Uitleg Mindfulness
Leven met een chronische ziekte, pijn, overbelasting van het werk en moeheid kunnen in staat zijn een mens  te overheersen. Veel van de zekerheden vallen weg en  men krijgt steeds meer het gevoel dat, wat men ook doet, dit weinig of niets uithaalt. De oplossingen die men vind om met de klachten te leven, zijn meestal gericht op de korte termijn. Deze korte termijn oplossingen kunnen resulteren in depressieve gevoelens, sociale isolatie en verbittering. In feite zijn er nieuwe oplossingen nodig, die op langer termijn de gezondheid en welzijn ondersteunen.

Ontdek nieuwe mogelijkheden images
Hoe u zich lichamelijk voelt hangt vaak samen met uw gedachten en emoties hierover. En soms merkt u dat, heel vaak ook niet. In de Mindfulness training leert u minder gevangen te zijn in pijn, gedachten en gevoelens. U leert:

* De betekenis van lichamelijk signalen te herkennen.
* Gevoelens en gedachten die u ondermijnen  los te laten.
* Hoe u zichzelf kan ondersteunen met humor en mildheid.

Aandacht
Minfulness training wordt ook wel  Aandacht training genoemd. Centraal in de lessen is het thema ‘aandacht’. De kracht van aandacht is dat we op een natuurlijke manier kunnen opmerken wat zich in ons zelf of daarbuiten voordoet op dit moment. Vaak leven we met onze gedachten, verlangens en hoop in de toekomst of in het verleden. Hierin verliezen we onszelf, onze energie en mogelijkheden om nieuwe oplossingen te vinden. In het leren leven met aandacht in het Nu, draagt u actief bij aan uw gezondheid en welzijn.

Effect nu en later
Als u met aandacht de oefeningen doet, ervaart u meteen het effect. Misschien langzaam, maar heel zeker. Op langer termijn zal het u steeds beter lukken de oefeningen in u dagelijkse leven toe te passen. Oefenen met aandacht blijkt een krachtig middel te zijn om weer zelf invloed te hebben op uw energie en levenslust. U ontdekt dat een mens meer voor zichzelf kan doen dan u ooit vermoedde. Dit gaat niet vanzelf, er wordt ook iets van u gevraagd.

Voor wie?
Aandachtstraining is geschikt voor mensen met een langdurige ziekte, of met klachten die veel invloed hebben op het dagelijkse leven. Hier bij kunt u bijvoorbeeld denken aan: hartklachten, fibromyalgie,  angstklachten, diabetes, pijnklachten, ME, slaapstoornissen en stress.

De  oefeningen
De oefeningen zijn zorgvuldig opgebouwd, waardoor u deze kunt aanpassen aan uw grenzen. De oefeningen in de les bestaan uit:

* Concentratie oefeningen.
* Eenvoudige bewegingsoefeningen.
* Oefeningen gericht op de adem.
* Aandachtsoefeningen.
* Ontspanningsoefeningen.

Op de volgende pagina vind je 5 tips om Mindfull door het leven te gaan!